Ahojte! Aj vy sa pripravujete na preteky  v MTB cross country? Ak áno v dnešnom článku  sa dozviete, na čo je dobré sa zamerať pri takomto tréningu a vo videu k článku vám ukážeme, kde je dobre v našej oblasti absolvovať takýto tréning.

DISCIPLÍNA CROSS COUNTRY

Cross country je špecifická disciplína, pri ktorej sa preteká na okruhoch v technicky náročnom teréne. Ak rozmýšľate, že sa na to dáte, začnite sa riadiť heslom: „Začni naplno a postupne pridávaj!“, pretože takto sa tu preteká. Z tohto dôvodu je aj tréning  pre túto disciplínu veľmi špecifický a náročný.

JA A CROSS COUNTRY

V minulosti som sa venoval najmä cestnej cyklistike, no sem – tam sme si akože odskočili aj na cross country, kde sa mi v junioroch podarilo na MSR vyhrať aj bronzovú medailu. Potom som sa viac venoval ceste a MTB maratónom. V cross country to na Slovensku chodí tak, že kategória elite je minimálne do 30 rokov a pretekajú tu fakt „mašiny“, s ktorými pracujúci človek, nemá šancu. Od 30 rokov sa postupne otvárajú kategórie masters. Tak som teda dozrel a dosiahol vek 30. rokov a znovu som sa nato dal, pretože táto disciplína ma fascinuje. V minulom roku sa mi hneď, akože po „come backu“ podarilo vybojovať na MSR bronzovú medailu v kategórii masters A, kde teda v súčasnosti pretekám. V aktuálnom roku je konkurencia silnejšia, pričom sa umiestňujem okolo 5 až 8 miesta. Niekto sa ma aj opýtal, že prečo sa nevrátim jazdiť späť na cestu, veď s výkonom, ktorý dosahujem by som sa určite dobre umiestnil. Odpoveď je jednouchá, cesty som si už užil dosť, rád na nej trénujem a sem – tam si aj na nej zapretekám, no cross country beriem ako novú výzvu vo svojom športovom živote.

ZA TIE ROKY SA VEĽA ZMENILO

Hneď po návrate k tejto disciplíne som postrehol, že aj u nás na Slovensku prešli trate modernizáciou a sú stokrát technicky náročnejšie ako kedysi. Napríklad také Drozdovo, to je už niečo a svoju kategóriu C1 si určite zaslúži. V súčasnosti sa preteká časovo len okolo hodiny a to totálny „šrot“, a tak aj forma prípravy sa od cestnej cyklistiky úplne odlišuje.

PRÍPRAVA NA PRETEKY:

Takýto druh tréningu dosť bolí, pretože je potrebné sa dostať na submaximálnu intenzitu a takýto odkyslený, alebo aj ako hovoríme v našom slangu „osprostený“, je potrebné sa pustiť niekde do technicky náročnej pasáže, čo najvyššou rýchlosťou a riešiť čo najrýchlejšie nástrahy, ktoré trať alebo hora prinesie.

NEZABUDNI NA POSILKU

V tejto disciplíne sa neobídete bez silného a stabilného jadra tela, pretože okrem toho, že ledva lapáte dych, tak ako bonus dostávate fakt bomby z terénu po ktorom idete, musíte prekonávať rôzne prekážky, skoky, dropy, rock gardeny. Preto je potrebné aspoň raz do týždňa zaradiť do plánu aj pár core cvičení, aby ste to zvládli aj po silovej stránke, a aby vám bicykel niekde nevypadol z rúk.

NÁŠ TIP NA TRÉNING

V našej oblasti sa nachádza viacero možností, kde dobre potrénovať. V rámci dnešného článku sme spravili video z HELIGGONU, čo je FLOW TRAIL, ktorý sa nachádza v Salamandra rezorte. Hore vedie cyklistická cesta, na ktorej to môžete poriadne rozbaliť a potom sa takí krásne odkyslení môžete pustiť do náročného triailu.  Dá sa to jazdiť aj ako okruh a myslím si, že takýto tréning je vhodný aj pre cyklistov, ktorí sa pripravujú na cyklomaratóny, ktoré sú dnes tiež dosť technicky náročné. Maratónci  si tento okruh môžu dať viackrát v nižšej intenzite.

Verím, že sa vám článok a video páčilo. Choďte na Salamandru niekedy potrénovať, oplatí sa! Potom dajte vedieť ako ste „mákli“. Športu Zdar!

Michal PROCNER, pro1training.sk