V roku 2020 som sa znovu začal intenzívnejšie venovať pretekom v disciplíne MTB cross country a MTB maratónom. Ako zarytý „old school HT“ jazdec som na svoju ľahkú raketu nedal dopustiť, pričom celo-odpružené bicykle som odsudzoval a radil ich do kategórie „hojdačiek“. Nakoniec som zainvestoval a presedlal na fulla. Čo som si kúpil a ako som spokojný sa dozviete v nasledujúcom článku.

„FULL“ MÁ NAVRCH
V priebehu sezóny na pretekoch Slovenského pohára v MTB cross country a MTB maratónov, som narazil na limity svojho HT bicykla. Začal som si všímať, že cyklisti na „fulloch“ majú navrch, nielen v zjazdoch, ale aj na rozbitých rovinách a vo výjazdoch. Spozoroval som, že v takto náročných úsekoch, šliapali v sedle, pričom s ľahkosťou prekonávali takéto pasáže, zatiaľ čo ja som musel seriózne pracovať celým telom a tak bojovať s terénom.

OBMEDZENÝ ŤAH
Z tohto dôvodu bol môj ťah obmedzený a ich tempo som nebol schopný udržať. Ako tak sezóna pokračovala, začala vo mne hlodať myšlienka, či by som predsa len neupustil od predsudkov, ktoré som k „hojdačkám“ mal a neskúsil to s celo-odpruženým bicyklom aj ja.
„FULL“ JE CELKOM VEDA
Zo začiatku som o tejto problematike nič nevedel, no postupne som zisťoval, že je to celkom veda. Tak som začal čítať, študovať a debatovať s ľuďmi, čo majú už niečo na celo-odpruženom bicykli najazdené. Začínal som byť presvedčený, že „full“ bude pre mňa ideálna voľba a pôjdem do toho. Najväčším problémom bola však cena.

ZÁZRAKY SA STÁLE DEJÚ
Jazdím za BIKEPRO Banská Bystrica, kde Marek Varhaňovský predáva mašiny od firmy SPECIALIZED. V jeden deň som sa v predajni zastavil na nákup komponentov. Oslnil ma vystavený EPIC EXPERT, ktorý sa predával po našej zlatej olympioničke Anastázii Kuzminovej. Marek mi dal ponuku, na ktorú sa nedalo povedať nie. Takto som si zaobstaral svoj prvý celo-odpružený bicykel.

ČO SOM KÚPIL ?
Bicykel som kupoval v septembri 2020, Kúpil som si model SPECIALIZED EPIC EXPERT 2020. Tento bajk netreba veľmi predstavovať, pretože ho predchádza jeho výborná povesť a je to proste TOP “mašina“, na ktorej jazdia najlepší pretekári sveta a momentálne aj ja :-).

ŠPECIFIKÁCIA BICYKLA
SPECIALIZED EPIC EXPERT CARBON 2020 je v základe osadený výbavou SRAM GX. Karbónový rám s progresívnou geometriou dopĺňa 100 mm vidla ROCK SHOCK SID, zadný tlmič od ROCK SHOCK so zdvihom 100 mm. Vidlica a tlmič sú ovládané systémom BRAIN. Na bicykli sú osadené karbónové kolesá ROVAL CONTROL. Brzdenie zabezpečujú brzdy SRAM LEVEL TL. Ostatné doplnky na bicykli sú od firmy SPECIALIZED.
SYSTÉM BRAIN

Vo vnútri malej tlakovej nádobky umiestnenej na zadnej stavbe a spojenej s tlmičom hydraulickou hadičkou nájdete vyladiteľný zotrvačný ventil, ktorý sám zapína platformu pre lepšiu efektivitu pedálovania. Kým doteraz bol Brain umiestnený ku koncu zadnej stavby, v roku 2020 sa posúval až za zadnú osku. Vylepšené je aj vedenie oleja smerom k tlmiču a výsledkom sú citlivejšie a pohotovejšie reakcie systému na to, čo sa deje pod kolesami.
AKO FUNGUJE “MOZOG” V REÁLE
Týmto systémom funguje aj predná vidlica. Osobne sa mi tento systém veľmi páči, pretože vôbec nemusím rozmýšľať, či vidlicu a tlmič zamknem alebo nie. Všetko funguje pekne samostatne. Pri jazde v menej náročnom teréne alebo pri jazde v stúpaní je bicykel pevný a vôbec neuhne. Po nabehnutí do terénu zacítim jemné kopnutie, ktoré signalizuje, že tlmič začal svoju činnosť a ja letím terénom, pričom tlmenie si robí dokonale svoju prácu. Na rajdoch mám úplne čisto. Bez miliónov páčok, ako majú napríklad moji kamaráti, ktorí majú systémy odpruženia a tlmenia, ktoré sa ovládajú manuálne.

S NADSTAVENÍM SA TREBA VYHRAŤ
Systém predného a zadného odpruženia ponúka mnohé možnosti, preto sa s tým treba vyhrať. Keďže som prechádzal z HT bicykla, zo začiatku som volil najtvrdšie nastavenia. Toto nie je ideálna voľba, pretože nevyužijete benefity bicykla. Pri najtvrdšom nastavení predná vidla a aj tlmič veľmi odskakujú a „kopú“. Pri najmäkšom nastavení bicykel pekne žehlí, no mne sa zdal lenivý. Čiže som zvolil zlatú strednú cestu a postupom času som si bicykel nastavil pre svoje individuálne potreby, pričom momentálne využívam naplno benefity inteligentného tlmenia.
ČO SOM HNEĎ VYMENIL?

Aj keď cenovka bicykla je brutálna (5400 éčok). Pre moje potreby bolo nevyhnutné spraviť ešte pár zmien. Po krátkom zajazdení som usúdil, že brzdy od SRAMU sú nedostačujúce a tak som ich vymenil za SHIMANO XT – čka. Základne plášte boli tak isto slabé a tak ich hneď mením za bezdušové MAXXIS ardent race. Na bicykel som pridal teleskopickú sedlovku a oválny prevodník. Po týchto úpravách začínam naplno využívať možnosti bicykla.
HURÁ POĎME JAZDIŤ!

Svoje HT som mal perfektne vyladené, bolo rýchle, ľahké, obratné, a preto som bol zvedavý ako sa bude správať v teréne SPECIALIZED EPIC. Hneď ako som nasadol zistil som, že mám dočinenia s riadnou “stíhačkou”. Bicykel je neskutočne tuhý a fakt rýchly.

Krásne akceleruje, vo výjazdoch sa vôbec nepohupuje, dokonca ani pri jazde zo sedla. Efektivita pedálovania je perfektná a žiadny wat nevyjde na zmar. Ako som už spomínal pretekám v disciplíne cross country a MTB maratón. Bicykel teda za rok jazdenia dostal poriadne „nažrať“ a to v stúpaniach, zjazdoch, trailoch, skokoch, dropoch i rock gardenoch.

Pri skokoch si dajte pozor, pretože brain dosť kope a tak, ak pôjdete na nejaký skok alebo drop, tak bicykel ťahajte viac k sebe, aby vás nepreklopilo na predné koleso. Inak sa “bajk” aj v ťažkom teréne správa veľmi dobre. Bicykel je navyše hravý a obratný a ja som sním veľmi spokojný.
JE TO PROSTE PRETEKÁR

Trate slovenskej úrovne sú pre tento bicykel ideálne. Na každých pretekoch som sa časovo oproti minulým rokom výrazne zlepšil. V intervalových tréningoch som taktiež zaznamenal PR ká a to ako v zjazdoch, tak aj vo výjazdoch.
AKÉ GALIBY SA MI ZA ROK STALI
Na bicykli jazdím dosť veľa a hlavne v pretekovom nasadení. V úvode mi hneď odišiel systém brain. Reklamácia mi bola bezproblémovo uznaná a vymenili mi ho vo veľmi rýchlom čase. Navyše už za generáciu 2021, ktorá šliape ako hodinky. Inak len bežné veci, ktoré som si zapríčinil sám.

ZÁVER
PLUSY:
Progresívna a sebavedomá geometria, akcelerácia a celková pevnosť bicykla, hravé ovládanie bicykla, obratnosť bicykla, dokonalá možnosť vyladenia systému brain, jeho následné fungovanie v teréne, efektivita šliapania, celkový komfort, váha
MÍNUSY:
Slabé doplnky v základnej výbave (brzdy, plášte, absencia teleskopky)
CHOĎTE DO TOHO, AK:
Ste pretekár, hľadáte pretekársky stroj na super úrovni, ktorý je rýchly a nestratí sa ani v trailoch a ťažkých technických pasážach.
Osobne mi bicykel vyhovuje a pokiaľ budem jazdiť len jeden bicykel, tak k pevnému bicyklu sa už nevrátim. Keď predám ľadvinu :-), tak si určite kúpim aj ďalší model tohto bicykla. Pretože, ak ste cyklistický nadšenec a srdcom pretekár, tak táto investícia sa určite oplatí. Ak sa vám článok páčil a ste zvedavý na viac vecí ktoré som testoval pozrite SEM. Športu Zdar!